Fit blijven op kantoor

Als je een kantoorbaan hebt breng je gemiddeld 8 uur per dag op een bureaustoel door. Daarnaast heb je ook nog allerlei lekkere verleidingen te weerstaan in de kantine en traktaties van collega's. Best lastig! Zeker als je bezig bent met fitter worden en een gezonde levensstijl. Met mijn eigen kantoorbaan loop ik hier geregeld tegenaan. Tijd voor een aantal tips!

⇢ Voldoende water
Per dag moet je zeker twee liter water/thee drinken. En omdat ik een groot deel van de dag op kantoor doorbreng, drink ik daar zeker een liter water en/of groene thee. En als ik geniet van mijn cappuccino s'middags, drink ik daarbij altijd een glas water. Want koffie onttrekt vocht aan je lichaam.

⇢ Luchtbevochtiger
Een droge lucht op kantoor is niet prettig en kan zorgen voor allerlei kwaaltjes, zoals een droge huid en hoesten. Een luchtbevochtiger kan dan een mooie optie zijn. Bij ons op kantoor hebben we een luchtbevochtiger en dat is erg fijn. Ik merk altijd direct als het reservoir leeg is en weer bijgevuld moet worden. Ik heb dan namelijk meer dorst en voel het aan mijn huid.

⇢ Vitamines
Zelf slik ik vrijwel dagelijks vitamine C, D en Omega-3. Vitamine C slik ik voor een goede weerstand, vitamine D voor sterke botten en tanden en Omega-3 voor een mooie huid, haar en een goed cholesterolgehalte. Omega-3 zit ook in vette vis, maar daar hou ik niet zo van (te denken aan makreel en haring), dus in capsulevorm is voor mij ideaal.

⇢ Gezonde snacks
Heb je ook wel eens dat je moet gapen achter je pc of in een meeting? Een teken dat je bloedsuikerspiegel laag is. En in plaats van een chocoladereep of blikje frisdrank te openen kan je ook kiezen voor een gezondere optie. Bijvoorbeeld een handje noten, stukje pure chocolade of een appel. Zelf vind ik het vaak ook lekker om in de zomer een bakje met cherrytomaatjes en komkommer mee te nemen. Eventueel met een lekkere hummousdip. En een originele snack is bijvoorbeeld de granaatappel, vol antioxidanten (net als de blauwe bes!). Dit zorgt er bovendien ook voor dat je stresslevels dalen, super praktisch tijdens een hectische werkdag!

⇢ Vega-dagje
Steeds meer mensen kiezen ervoor om af en toe een vegetarische dag in te lassen of zelfs helemaal vegetarisch te gaan leven. En waarom ook niet? Er zijn namelijk allerlei lekkere varianten voor een boterham met vlees; kies bijvoorbeeld eens voor een heerlijke salade met couscous, een smoothie met spinazie of een broodje met avocado en pesto. (Af en toe) geen vlees, zorgt voor een betere darmflora, lagere bloeddruk en een gezonder lichaamsgewicht.

⇢ Vaker staan
Bij langdurig zittend werk, worden spieren onvoldoende en eenzijdig gebruikt. Het is daarom belangrijk dat je je werkhouding afwisselt, dit kan bijvoorbeeld door middel van een zit-sta-bureau. Deze kan je vaak op je werk aanvragen. Of misschien werken jullie er zelfs al mee. Een zit-sta-bureau verlaagt de kans op rugklachten en zorgt voor minder concentratieverlies. Daarnaast zou je kunnen kijken of het een optie is om af en toe staand te vergaderen. Bij ons op werk doen we de SCRUM-sessies ook altijd staand, zo blijven we allemaal alerter en actiever. 


En vergeet daarnaast niet om genoeg te blijven bewegen; maak een wandeling in je pauze, loop naar een collega toe in plaats van een mailtje of telefoontje en doe tussendoor eens wat oefeningen. 

CONVERSATION

2 reacties:

  1. Leuk om te lezen. Toen ik nog op kantoor werkte ging ik in de pauze vaak wandelen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke tips! Ook ideaal voor op Curaçao.

    BeantwoordenVerwijderen

INSTAGRAM