De fit journey van Lisanne van SuperYoga

Op mijn blog wil ik de komende tijd meer aandacht gaan besteden aan gezonde voeding, sport en gezondheid. Bijna 1 op 4 mensen in Nederland heeft last van chronische darmklachten en dit komt mede door ongezonde voeding met (toegevoegde) suikers en e-nummers. Vandaag kunnen jullie mijn interview lezen met Lisanne van SuperYoga.nl. Zij besloot haar leven drastisch te veranderen en probeert toegevoegde suikers, e-nummers en tarwe te vermijden. Ze is echt een inspiratie voor mij en ik hoop dat jullie het artikel met veel plezier lezen.
____________________________________________

Kun je jezelf omschrijven in 10 woorden?
Een vrolijk ondernemend persoon die houdt van smoothies en reizen.

Wat doe je om gezond te blijven?

Structuur aanbrengen in mijn dag, voldoende water en groene thee drinken en gezond & afwisselend eten. Onder gezond eten versta ik voldoende groente, fruit en eiwitten binnenkrijgen en suikers, e-nummers en verzadigde vetten zoveel als mogelijk (het moet natuurlijk wel leuk blijven) vermijden. Daarnaast doe ik rustig aan met alcohol en sport ik drie keer in de week en ga ik elke werkdag (even) op de yogamat liggen of pak ik mijn meditatiekussen erbij om tot mijzelf te komen.

Was je ook altijd al zo met je gezondheid bezig?
Ik ben altijd met mijn gezondheid bezig geweest, omdat ik steeds meer ziekten en kwaaltjes kreeg was ik er op den duur iedere dag mee bezig. Door verkeerde voorlichting ging mijn gezondheid juist averechts totdat ik in 2012 het roer heb omgegooid met behulp van een (nu) bekende health coach!


Welke gewoontes heb jij aangepast?

Haha, dit is een leuke vraag. Alles? Ik had weinig structuur op een dag, dat is het eerste wat ik heb omgegooid op weg naar een gezonde lifestyle. Daarna heb ik mijn volledige voedingspatroon aangepast. Van altijd maar te weinig eten maar compenseren met snoepen en eetbuien, naar een gezonde hoeveelheid voeding met voldoende groenten, fruit en eiwitten. Tenslotte heb ik kennis gemaakt met yoga en ben ik juist minder gaan sporten. Van zeker vier keer in de week naar twee a drie keer per week. Door veel te sporten maakt je lichaam overmatig cortisol aan, wat ook wel het stresshormoon wordt genoemd. Af en toe een beetje stress kan geen kwaad, maar in mijn geval werd er langdurig een overdosis aan cortisol aangemaakt en dat kan slecht zijn voor je gezondheid.

Wat is je favoriete workout?
Een goede steples!! Het is de perfecte combinatie tussen pasjes en cardio voor mij en daardoor vliegt een uur zo voorbij en kom ik vol energie weer thuis.

Wat eet jij in een dag?
Ik probeer iedere dag afwisselend te eten, puur omdat ik dat zelf prettig vind en snel verveeld raak. Een voorbeeld dag:


➳ Groene smoothie + glutenvrije cracker en humus
➳ Appel + handje rauwe nootjes

➳ Salade met de inhoud van gisteravond (rode aardappel, kip, tomaatjes, wortel, ui, met allerlei kruiden en pesto) + spelt boterham met pindakaas
➳ Biobite snackje
➳ Saoto soep, een flinke hoeveelheid

➳ Twee stukjes pure chocolade en een half glaasje eiwitshake
En tussendoor water en groene thee
.


Slik je extra vitamines?
Jazeker, evenals mineralen:
magnesium, vitamine B-complex, kelp, vitamine D en met regelmaat Alka greens.


Waar haal jij je sportmotivatie aan en hoe houd je deze vast?
Als ik eenmaal ga dan kijk ik er juist naar uit om weer te gaan, maar opstarten (na een vakantie bijvoorbeeld) vind ik zelf lastig en kost moeite. Ik zit doordeweeks veel stil en werk veel waardoor sporten een welkome afwisseling is, daarnaast volg ik een aantal Instagram accounts en blogs voor inspiratie.


Welke sportieve prestatie staat er nog op jouw bucketlist?

Een yoga retreat op een heel lekker eiland.


Wat is jouw beste tip om fit te worden?
Pak je voeding aan, dit scheelt een hele hoop. Daarnaast veel wandelen en je geest ontspannen! Als ik zelf in een niet fitte periode zit ga ik eerst een paar keer hardlopen, voor mijn idee pak ik mijzelf hiermee het meest effectief aan. Het is super belangrijk dat je aan je geest werkt, want zonder relaxte vibes is fit worden lastig.


Wat zijn jouw no-go’s als het om voeding gaat?
Toegevoegde suikers
 en E-nummers



En wat vind je van superfoods?
Goed dat ze bestaan! Ik heb zelf een aantal favorieten en daarbij houd ik het, deze gebruik ik regelmatig tot dagelijks. Natuurlijk consumeer ik de superfoods in combinatie met andere voeding. Ik merk duidelijk de voordelen van een selectie, vandaar dat ik deze ben blijven gebruiken.


Hoe zie jij je toekomst?
Heel erg positief, ik hoop mijn focus nog meer te kunnen verleggen naar een gezonde levensstijl en mijn yogashop te kunnen uitbouwen.


En nog een aantal keuzes:
Sport je liever alleen of samen?
Samen! Gezellig en motiverend.


Yoga of Pilates?
Yoga! Yoga geeft mij innerlijke rust.


Sportschool of thuis?
Sportschool! Ik heb niet voldoende discipline om thuis te trainen en vind op de sportschool ook tijdens een les meer motivatie.


Binnen of buiten sporten?

In de zomer buiten, in de winter binnen.


Groene smoothie of eiwitshake?

Groene smoothie, maar kan eigenlijk niet kiezen!

__________________________________________________

Heb jij ook een grote verandering doorgemaakt op het gebied van (gezonde) voeding, sport en gezondheid? En wil je anderen inspireren met je verhaal? Stuur me dan een berichtje en misschien ben jij als volgende aan het woord in deze rubriek.

CONVERSATION

1 reacties:

  1. Heel interessant interview. Ik ben zelf ook veel met mijn voeding bezig en ik let zoveel mogelijk op het niet eten van suikers. Doordat ik zo goed oplet eet ik zelfs te weinig. Ik kijk uit naar meer voeding & gezondheidsblogs van je, Tara!!

    BeantwoordenVerwijderen

INSTAGRAM