Stress less: 6 rustgevende tips

Wie kent het niet? Na een lange dag studeren of werken, wil je natuurlijk het liefst lekker niets doen en thuis op de bank ploffen. Met alle stress van de dag op je schouders valt dat natuurlijk niet mee. Om toch nog een beetje te kunnen genieten van je vrije avond, geef ik je een aantal handige tips waarmee je hopelijk helemaal tot rust komt:

1. Work hard, play hard, sleep hard
Je schema zit voller dan vol. ‘s Morgens vroeg uit bed voor je werk, dan vlug door naar de sportschool zodat je ‘s avonds nog precies genoeg tijd over houdt voor een drankje met vriendinnen of een nieuwe aflevering van je favoriete serie. Je zou bijna vergeten om tussendoor ook nog naar bed te gaan. Maar let op: slaapgebrek komt je duur te staan. Het zorgt voor een slechte concentratie en dat levert weer een behoorlijke dosis stress op. Ik zeg niet dat je geen leuke dingen mag doen ‘s avonds, maar zorg er wel voor dat je genoeg nachtrust krijgt. Op tijd je MacBook in zijn MacBook Pro 13 inch hoes dus en niet stiekem The Vampire Diaries kijken tot je ogen het niet meer aankunnen. Een beetje discipline is alles wat je nodig hebt om de volgende ochtend topfit uit bed te springen.

2. Zeg eens vaker nee
Er wordt wel eens gezegd dat er twee types mensen zijn. De ene helft schuift bij drukte zijn zaakjes door, de andere helft offert zich op en klaart andermans klusjes op. Behoor jij tot die tweede groep? Dan herken je vast de stress die daarbij komt kijken. Je maakt anderen enorm blij met het werk dat je voor hen verzet, maar laat jezelf niet voor hun karretje spannen. In de meeste gevallen is nee zeggen lang niet zo erg als het lijkt.

3. Onderuit met een boek
Lezen is dé manier om volledig tot rust te komen. Zak dus eens een avondje onderuit in je luie stoel met een goed boek. Onderzoek bewijst dat stress hierdoor met een wonderbaarlijke 68% daalt. Ben je geen lezer? Zet dan een spannend luisterboek op – is weer helemaal hot momenteel – en je stress verdwijnt als sneeuw voor de zon. Ik ben zelf momenteel aan het lezen in Judas, van Astrid Holleeder. Wat een verhaal! En zeker een aanrader.

4. Een goed begin
Is het maandagochtend en voel je je helemaal klaar voor een dag hard werken? Stel dan aan het begin van de dag een to-do lijstje op. Zo zorg je ervoor dat je ambitieuze plannen niet in het water vallen. Houd je doelen wel realistisch en maak bij voorkeur niet één maar twee lijstjes. Op het eerste zet je de dingen die niet kunnen wachten en echt vandaag nog gedaan moeten worden. Op nummer twee komen de zaken die je ook gedaan wilt krijgen, maar die ook best een dagje kunnen wachten. Door slim prioriteiten te stellen, weet je zeker dat je ‘s avonds met een tevreden gevoel kan terugblikken op je werkdag.


5. Every breath you take
Na een lange dag op kantoor is het misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar een rondje hardlopen in de buitenlucht doet wonderen! Probeer de verleiding van de bank dus te weerstaan en haal je sportkleding uit de kast. Van de boost die je krijgt van hardlopen in de frisse lucht, knap je waanzinnig op. Tip: schakel wat handige telefoonaccessoires in om het rondje nog relaxter te maken, zonder je zorgen te hoeven maken over je smartphone. Berg je smartphone bijvoorbeeld op in een sportarmband en maak gebruik van winddichte oordopjes om je playlist zonder afleiding te luisteren.

6. Have a break
Op een drukke dag met stapels werk, wil je er nog wel eens voor kiezen om een tandje bij te zetten en je pauze over te slaan. Ho, stop ho! Zonder rust tussendoor zakt je productiviteit, terwijl je stressniveau alleen maar blijft stijgen. Geen win-win maar een lose-lose situatie dus. Gun jezelf dus die welverdiende pauze en laat je niet opjagen door collega’s. Die kunnen best even wachten.

Voortaan honderd procent zen door het leven gaan? Met bovenstaande tips en tricks ben je de rust zelve. Wat is jouw ideale manier om te relaxen?



CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie plaatsen

INSTAGRAM