Bodie Boost

Ik werd vorige week verrast met de drie boeken van Bodie Boost! Namelijk het boek, kookboek en dagboek. Ik vind boeken over voeding altijd erg interessant en ben benieuwd naar deze. 


Een groot voordeel van BodieBoost vind ik dat het geen dieet is maar meer een lifestyle. De basis van BodieBoost zijn de vijf voedingsgroepen, waaruit je per dag twee porties mag eten. Namelijk: Groenten, fruit, zuivel, koolhydraten en eiwitten. De auteur Charlotte werkt met visuele hoeveelheden, zodat je het gelijk voor je ziet. Zoals een 'half bord' of 'twee handen'. Daarnaast heb je elke week twee 'verplichte' snoepmomenten. Je mag dan de zogeheten joker inzetten, voor bijvoorbeeld een stukje chocolade, muffin of een handje drop. 
Ook mag je per dag maximaal twee porties 'smaakmakers'. Dat zijn producten zoals honing, mayonaise, pesto en zonnebloempitten. 

Regels
Naast de basis zijn er ook 12 regels. 

- Wees positief: schakel je mindset naar genieten en positief denken.
- Drink minimal 1,5 liter water/groene thee op een dag: Tip probeer eens thee van verse groene 
  theeblaadjes
- Matig alcoholgebruik: maximaal drie glazen alcohol per week
- Eet rustig, proef je eten en eet met regelmaat: probeer om de 3 á 4 uur iets te eten
- Een keer opscheppen
- Gebruik plantaardige olie voor het bereiden van je maaltijden, het liefst olijfolie.
- Beweeg! Ga sporten in de sport school of mask den fine wandering, ale je maar beweegt. 
  Probeer 30 minuten per dag te bewegen
- Probeer het drinken van koffie en frisdrank te vermijden
- Snoepen is verplicht
- Je mag maximaal 1 keer in de week op de weegschaal staan: Na een week kun je pas verschil zien, 
  niet na 1 of 2 dagen
- Uit eten: Bewaar wat porties uit de verschillende keuze groepen zodat je vrij kan kiezen als je uit eten 
   gaat. Bijv portie groente, eiwit, fruit en koolhydraten.
- Zeg tegen niemand dat je een dieet volgt: Mensen zullen niet snappen dat je een dieet volgt als ze je 
  iets 'ongezonds' zien eten. Daarom is BodieBoost ook geen dieet, maar een levensstijl. Je hoeft geen 
 drastische dingen aan te passen in je voedingspatroon. Alleen je moet bewuster gaan eten.


Haalbaarheid
Doordat BodieBoost geen streng dieet is, maar een levensstijl. Lijkt hij me erg goed vol te houden. Ook met de twee 'verplichte' snoepmomenten per week is het heel haalbaar. Als je een verjaardag hebt kan je gewoon een stukje gebak mee-eten en een wijntje doen. Mits je wel de rest van de dag en week goed oplet. 

Weekmenu's
In het boek staan voor 10 weken lang menu's. Bestaande uit ontbijt, lunch, tussendoortjes en avondeten. Je mag tijdens het eten afwisselen tussen de verschillende voedingsproducten uit dezelfde groep. Heb je bijvoorbeeld geen zin in een boterham als ontbijt, neem dan een schaaltje muesli. Daarnaast bevat het boek ook vegetarische recepten en zijn verschillende recepten ook makkelijk vegetarisch te maken.


Motivatie
Het boek is erg enthousiast geschreven. Ook staan er op de eerste pagina's interviews met mannen en vrouwen die het dieet al hebben gevolgd. Dit werkt motiverend. 
Verder wordt benadrukt door Charlotte dat afvallen niet snel hoeft, maar beter rustig aan kan. Dit is beter vol te houden en gezonder voor je lichaam. BodieBoost houdt er rekening mee dat je ook moet blijven genieten van lekker eten. 



Dagboek
Heel handig, er is nu ook een dagboek van BodieBoost. Hierin noteer je je einddoel, voortgang, weekmenu, jokerlijst, motivatie, dagelijkse gedachten en dankbaarheidslijstje. Het dagboek geeft je houvast om over alle grenzen en excuses heen te stappen, alle dipmomenten te overwinnen en het afslanken niet op te geven als het even niet lukt. 

Kende jij BodieBoost al? Hoe vindt je het? / Ga je het proberen?


CONVERSATION

1 reacties:

INSTAGRAM