Zoek het maar uit

In de kerstvakantie heb ik veel tijd gehad om te lezen, dus ik heb weer een nieuwe recensie geschreven. Deze keer over het boek 'Zoek het maar uit' van Chantal van Gastel. Deze schrijfster ken je misschien van de boeken: Zwaar verliefd! en Zwaar beproefd! over Isa en Ruben. Zoek het maar uit kwam in oktober 2012 uit en is een heerlijke chicklit. Benieuwd wat ik ervan vond?

Mijn recensie:
Het verhaal gaat over Ella. Ze lijkt het goed voor elkaar te hebben, ze werkt samen met haar beste vriendin Milou in een boekhandel en heeft plannen om samen te gaan wonen met haar vriend Owen. Als Ella op een avond alleen aan het werk is in de winkel wordt ze overvallen. Op het moment dat de overvaller een pistool tegen haar hoofd houdt, veranderd er iets bij Ella. Ze beseft dat haar leven veel te kort is en dat ze meer wil bereiken. Om alles op een rijtje te zetten besluit ze een tijdje te logeren bij haar oudere broer Boris. Die toevallig samenwoont met haar jeugdliefde Dex. Dex helpt Ella met het opstellen van een to-do-lijstje met dingen die ze altijd al heeft willen doen, zoals een boek schrijven, haar oma vaker bezoeken en een tattoo nemen.

Een van mijn favoriete stukjes in het boek is als Dex Ella verrast met een puppy:
“Wat voer je in je schild, Dex?” Ik wil eigenlijk opstaan, maar hij zit zo dichtbij dat ik haast over zijn schoot moet klimmen om dat te kunnen doen. Misschien kan ik achter hem langs.
“Kijk nou goed!” zegt hij, maar ik zie niks, behalve dat hij eruitziet als een jochie van tien met die grote grijns, En dan hoor ik het opeens. Een zacht geluidje, tussen piepen en knorren in. Hij doet nog steeds heel geheimzinnig en zijn blik gaat heel even naar beneden. Ik zie dat de rits van zijn leren jack half openstaat. Een klein pluizenbolletje verschuilt zich onder zijn jas, dicht tegen hem aan.

Het verhaal wordt geschreven vanuit drie lijnen. Ella in het heden, in het verleden en het verhaal dat ze schrijft over de jeugd van haar oma. Hun levens blijken helemaal niet zo verschillend te zijn. Langzaam komt Ella erachter wat echt belangrijk voor haar is.

Chantal van Gastel beschrijft de hoofdpersonen erg goed. En door de flashbacks uit het verleden kan je je een goed beeld vormen over hun. Ik zie ze echt voor me.

Soms is het verhaal een tikkeltje voorspelbaar, zoals haar uiteindelijke keuze op liefdesgebied. Toch blijft dit prachtige verhaal je steeds weer verrassen. Het boek is meer dan een simpele chicklit, het blijf je lange tijd bij. Vooral op het einde heb ik wel een traantje weg moeten pinken. Echt een aanrader!

Het boek is nieuw & tweedehands te bestellen bij Bol.com :)

CONVERSATION